Artūras Raila
Biografija[keisti]
Artūras Raila gimė 1962 m. Rainaičiuose, Panevežio rajone. Nuo 1983 m. studijavo skulptūros specialybę Vilniaus dailės akademijoje. Nuo 1988 m. dalyvauja parodose. 1989 m., baigęs studijas, pradeda dėstyti akademinį piešimą ir skulptūrą M. K. Čiurlionio menų mokykloje. Po Lietuvos Nepriklausomybės atgavimo aktyviai dalyvauja Lietuvos ir užsienio parodose. 2008 m. tapo Vilniaus dailės akademijos Fotografijos ir medijos meno katedros profesoriumi ir čia dėsto iki šiol.
Meninė veikla[keisti]
Artūras Raila asocijuojamas su Emisijos karta, kuriai ypač būdingas eksperimentavimas su naujomis meninės raiškos galimybėmis. Autorius yra vienas iš reikšmingiausių meninių praktikų inovatorių Lietuvoje. Ankstyvuoju laikotarpiu domėjosi archetipiniu mąstymu, identitetais, tradicijomis, apsiribojo medžio skulptūra. Vėliau perėjo prie akcionizmo, pradėjo kurti tarpdisciplininiame meno lauke: kūrė video darbus, instaliacijas, performatyvųjį meną. Kūrybai būdinga kolaboracinė strategija, socialinės skulptūros taktika. Menininkas bendradarbiauja su įvairiomis socialinėmis grupėmis. Kurdamas Artūras Raila palieka daug erdvės atsitiktinumui, taip pat siekia panaikinti meno ir gyvenimo dichtomiją, jam būdingos socialinės akcijos, įvykių ir reiškinių dokumentacija bei jų konceptualizavimas, socialinis bei meninis tyrimas. Darbuose kuopščiai pasirenkami dalyviai, nagrinėjamos socialinės problemos, provokuojami nepatogūs klausimai, pasitelkiamos kontraversiškos grupės (Mindaugas Murza ir jo aplinka), subkultūros (neopagonių bendruomenė, „reiveriai“ ir kt.). Autoriaus kūrybą neretai lydi poliariška visuomenės ir meno pasaulio reakcija.
Kūriniai[keisti]
„80 skaidrių karuseliniam projektoriui“ (1993)[keisti]
Šis kūrinys žymi lūžį ankstyvojoje menininko kūryboje, kuriame atsispindi skulptūros perkėlimas į kitą mediją – skaidrių seriją. Instaliacija buvo eksponuojama Vilniaus menininkų rūmų (dabar - LR Prezidentūra) parodų salėje. Iš kelių dalių – medinės, akmenų ir grandinių, sudarytą instaliaciją lydėjo skaidrių projekcija, kurioje vaizduojamas, sulėtintą filmą primenantis, jo paties kurtos medžio skulptūros sudeginimas.
„Tai yra sunkus ir didelis darbas menininkui įgarsinti motociklą, ______ motociklą“ (1998)[keisti]
Šioje video instaliacijoje fiksuojamas 1997 m. įvykęs performansas Šiuolaikinio meno centre. Jo metu baikerių klubo „Crazy in the Dark. MC.“ nariai įvažiavo į pirmąjį aukštą, išvažiavo pro kiemą, vėliau vėl pasuko į meno centro patalpas, taip sudarydami nenutrūkstančią grandinę. Autorius perkeldamas gatvės judesį ir baikerius į meno erdvę kuria prasminį reliacinės estetikos lauką, jungiantį skirtingas socialines grupes. Baikerių intervenciją ir televizoriuje rodomą ŠMC direktoriaus komentarą galima suprasti ir kaip institucinę kritiką, erdvių „atvėrimą“, kūrinio ir žiūrovo dinamikos klausimo analizę.