Robertas Gritėnas

Iš letmefix.
Jump to navigation Jump to search

Robertas Gritėnas ‒ menininkas, dirbantis įvairiomis medijomis, dažniausiai tapybos ar skulptūrinio objekto srityse. Kurį laiką bendradarbiavo su Jonu Zagorsku ir Žilvinu Dobilu. 2010 m. sukūrė seriją videoperformasų ‒ tam tikrų Vilniaus architektūrinių/ideologinių objektų simbolinį sunaikinimą. Taip pat Robertas Gritėnas žinomas kaip „perfomatyvios“ arba nesisteminės dailės kritikos atstovas, daugiausiai reiškęsis kaip internetinis komentatorius „chudožnik“.


"Atsisveikinimas su Valdovų rūmais" 2010 m. (parodai "Idealios perspektyvos triukai") Šiuo video perfomansu dokumentuojamas protestas prieš valstybės kultūros politiką, nukreiptą į istorinės falsifikacijos objektą. Valdovų rūmai - istorinės ir šiuolaikinės kultūros sankirtos simbolis, skaldantis demokratinį sociumą į skirtingų nuomonių stovyklas, nesutariančias dėl istorinio feodalinio paveldo reikšmės. Kategoriška veiksmo forma tapatinama su "Valdovų rūmų" projekto įgyvendinimu, kuomet konstitucinės valdžios institutui atstovaujantys asmenys nedemokratiniu veikimu sociumą paverčia asmeninių ambicijų įkaitais.


<mediaplayer width='720' height='405' image=>http://www.letmefix.lt/media/robertas-gritenas/atsisveikinimas-su-valdovu-rumais.mp4</mediaplayer>


"Dar ne laikas" 2016 m. (Žemės meno paroda VU botanikos sode Kairėnuose) „Kultūra yra labai svarbi gyvenimo dalis, nes suteikia gyvenimo pilnatvę. Net ir daug uždirbantis žmogus nesijaus laimingas, jeigu negalės patenkinti dvasinių ir kultūrinių poreikių. Kiekvienas kultūros objektas suteikia žmogui visavertį gyvenimą. Kaip tai sukurti? Labai paprastai – reikia nusistatyti prioritetus“, – taip paprastai kultūros ministras Šarūnas Birutis kultūrą ketina paversti svarbiausiu visuomenės poreikiu.

Žemės meno objekto (išartas kultūros ministro portretas pievoje 80x60m.) apžiūroje dalyvaujantys žiūrovai atlieka meninio performanso veiksmą. Tokiu būdu, kiekvienas sociumo dalyvis tampa kultūrinio lauko intersubjekto dalimi, aktyviai veikia kaip kūrybos proceso sudėtinė dalis. Šis procesas paremtas socialiai interaktyviu diskursu, konceptualizuotų kultūrinių kanonų perkeitimo strategija. Tuo pačiu keliamas klausimas ar yra įmanomas kritinis diskursas masinio kultūros vartojimo politikoje. Filmuota dronu


<mediaplayer width='720' height='405' image=>http://www.letmefix.lt/media/robertas-gritenas/dar-ne-laikas.mp4</mediaplayer>


"Dedikacija tyliajam postmodernizmui" 2010 m. (parodai "Idealios perspektyvos triukai") Video performanse atliekamas simbolinis prekybos centro sunaikinimas. Tai meninis kultūrinis veiksmas, nukreiptas prieš visuomenės vartotojiškumą, prieš komercines, bei propagandines sociumo potekstes ir vertybes. Atliekamas brutalus architektūrinio ir ideologinio isteblišmento "dekonstrukcijos" veiksmas atskleidžia absurdo nuorodas, kuriomis įprasminamas egzistencijos iracionalumas.


<mediaplayer width='720' height='405' image=>http://www.letmefix.lt/media/robertas-gritenas/dedikacija-tyliajam-postmodernizmui.mp4</mediaplayer>


"Nepriekaištingas alibi" 2010 m. (parodai "Idealios perspektyvos triukai") Video performanse atliekamas Lietuvos dailininkų sąjungos būstinės supjaustymas. Veiksmas nukreiptas į Dailininkų sąjungos pastatą, tapusį meno stagnacijos simboliu. Tokia kritinio veiksmo strategija siekiau kūrybinio dialogo sklaidos, kuri ne vien "sustabdo vaizdą" ir jį daugina kaip kultūrinį produktą, bet atskleidžia platesnes kultūrinio lauko sąsajas, jų įtakas dabarties visuomenėje.


<mediaplayer width='400' height='320' image=>http://www.letmefix.lt/media/robertas-gritenas/nepriekaistingas-alibi.mp4</mediaplayer>


"Tranzitas pagal RG" 2008 m. (Grupinė paroda LGM) Dokumentuojamas veiksmas inspiruotas J.Keruako hipsteriškos literatūrinės kūrybos ir vietiniame kultūriniame lauke vykstančios tikrovės perspektyvomis. Performanso dalyvis yra besikeičiančio laiko- XX ir XXI amžių sandūros proceso dalis, jis veiksmu- traukinio tranzavimu- komentuoja vietinių akademinių ir kultūros institucijų korifėjų reminescencijas apie "aukštąjį meną". Toks komentaras atskleidžia romantinio subjekto kritikos refleksiją autoriteto hegemonijos lauke, taip pat ir amžių virsmo kartos emocinį nestabilumą.


<mediaplayer width='720' height='405' image=>http://www.letmefix.lt/media/robertas-gritenas/tranzitas.mp4</mediaplayer>