Gediminas ir Nomeda Urbonai

Iš letmefix.
Jump to navigation Jump to search

Nomeda ir Gediminas Urbonai yra ryškiausios su medijų menu bei kompleksišku jo kontekstu sietinos asmenybės Lietuvoje. Derindami senąsias bei naująsias medijas, menininkai pasitelkia dinamiškas veiklos formas, tokias kaip kūrybinės dirbtuvės, paskaitos, debatai, TV programos, interneto pokalbių kambariai, vieši protestai ir akcijos. Jų meninių interesų sritys apima platų lauką, sietiną su įvairiais kultūriniais kontekstais, technologijomis ir socialine kritika. Nomedos ir Gedimino Urbonų darbai buvo pristatyti San Paulo, Berlyno, Maskvos, Liono, Gwangju ir Venecijos bienalėse, parodose Manifesta ir Documenta. 2007-aisiais menininkai buvo apdovanoti Nacionaline premija. Šiuo metu gyvena ir dirba Jungtinėse Amerikos Valstijose, dėsto Massachusettso Technologijų institute.

Menininkų požiūris į pasitelkiamas medijas niekada nėra formalus, tad garso medijos išskyrimas jų meninėse praktikose yra sąlygiškas. Kita vertus, medijos ir su jomis sietinos technologijos jų meninėse praktikose niekada nėra vien neutralios tam tikro turinio perteikimo priemonės. Jos visada pasižymi tam tikra specifika, tampančia svarbiu meninio tyrimo ar estetinio efekto akcentu.

Išsamiau su visais pristatomais projektais galima susipažinti menininkų interneto svetainėje [1].


tvvv.plotas. Menininkas ir garsas

tvvv.plotas buvo 1998-1999 metais realizuotas meninis projektas – TV laida Lietuvos televizijos eteryje. Kaip galima nuspėti ir iš pavadinimo, projektas tapo eksperimento su pačia medija platforma. Visuotinai paplitusio interneto eros pradžioje ši televizijos laida egzistavo kaip socialinio komentaro, identiteto reprezentacijos, meninės intervencijos ir medijuoto pranešimo terpė. tvvv.ploto laidų serijos temos – komunikacija, edukacija, institucijos, bendradarbiavimas, šeima, garsas, meninės nuostatos, modernizmo ir šiuolaikinio meno santykis, kūnas.

tvvv.ploto laidoje Menininkas ir garsas apie eksperimentinę muziką ir garso meną, jų santykį su technologijomis kalba menininkai Raimundas Eimontas ir Andrew McKenzie (žinomas Hafler Trio pseudonimu ir tam tikrame kontekste – kone kultinė asmenybė). Tačiau tai nėra įprastas reportažas. Laida, kaip ir kitos šios serijos laidos, yra meno kūrinys: inspiruojantis, komunikuojantis, diskusinis, problemiškas, portretiškas, provokatyvus, erotiškas, asmeniškas.


tvvv.plotas. Menininkas ir garsas

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/urbonai-gediminas-ir-nomeda-urbonai/tvvvplotas.mp4</mediaplayer>


Ruta Remake

Pagrindinė projekto Ruta Remake tema – moters balsas. Žinoma, jis čia suvokiamas plačiausia prasme ir siejamas su moters identitetu, jos socialiniais vaidmenimis, moters balso girdimumu viešoje erdvėje, jo statusu. Lyties problematika aptariama plačiame socialiniame ir istoriniame kontekste. Projektas susideda iš kelių dalių. Jį sudaro interviu su rašytojomis, lingvistėmis, filosofėmis, muzikologėmis, sociologėmis, literatūros kritikėmis, menotyrininkėmis. Kita projekto dalis – archetipinio rūtos motyvo interpretacija. Rūtos raštas naudojamas kaip vizualinis skaitmeninio algoritmo prototipas. Algoritmas įgalina interaktyvaus garsų archyvo atsiradimą. Pasitelkiant theramidi instrumentą – stalą, reaguojantį į rankos judesius virš jo ir, priklausomai nuo jų, aktyvuojantį vienus ar kitus garsus. Garsų archyvo medžiaga – folkloro muzikos įrašai, sovietmečio laikotarpio televizijos diktorių ir estrados dainininkių balsai. Įvairiose projekto realizavimo versijose ir jo etapuose atsirasdavo papildomi tarpusavyje susiję elementai. 2004 m. projekto realizacijos Vilniuje metu surengta kūrybinė laboratorija, kurios metu šį moterų balsų archyvą interpretavo kompozitorės, garso menininkės, DJ'os.


RAM6

RAM6 – 6-oji tarptautinio tęstinio projekto, kūrybinių laboratorijų ciklo RAM (angl. Re-approaching new media; Permąstant naująsias medijas) dalis, įvykusi 2004 m. Vilniuje, Šiuolaikinio meno centre. Socialinės interakcijos ir kolektyvinio intelekto temai skirtame renginyje įvyko penkios kūrybinės laboratorijos, iš kurių dvi buvo skirtos skaitmeniniam garso apdorojimui ir elektroninei muzikai. Jas vedė amerikiečių garso menininkas Kimas Cascone, pristatęs bendruomeninės garsinės kūrybos pasitelkiant skaitmeninius algoritmus galimybes, ir olandų menininkai Derekas Holzeris su Sara Kolster, pristatę skaitmenines ir analogines garso ir vaizdo derinimo technikas. RAM6 buvo išskirtinis tokio pobūdžio renginys, pristatęs ir išbandęs dinamiškas kūrybinių laboratorijų teikiamas bendruomeninės kūrybos formas, derinančias meną ir technologijas, menines praktikas ir socialinę interakciją.


Nuorodos

Nomedos ir Gedimino Urbonų svetainė internete

VILMA (Vilnius Interdisciplinary Lab for Media Arts)