Dainius Liškevičius: Skirtumas tarp puslapio versijų

Iš letmefix.
Jump to navigation Jump to search
9 eilutė: 9 eilutė:


===Danaja===
===Danaja===
Dainius Liškevičius „Danaja“, 2009
1985 m. Leningrado Ermitaže pilietis Bronius Maigis sieros rūgštimi apliejęs olandų dailininko Rembranto (Rembrandt Harmensz van Rijn) paveikslą „Danaja“. Šis įvykis buvo kriminalizuotas, Maigis atsėdėjo kalėjime už vandalizmo aktą. Liškevičius šį kontraversišką maigio aktą traktuoja kaip radikalų „meninį aktą“, precendentą, kuris menamai galėjo tapti impulsu kokiai nors subkultūrai ar bent jau menininkų grupės veiklos pradžiai.  Atrodytų, kalbama apie tai, kas yra menama, apie tai kas galbūt galėjo nutikti, kita vertus alternatyviai suvokiamas  Maigio „impulsas“ tampa tikrove būtent Liškevičiaus kūrinyje. Menininkas įpina Maigio istoriją į savo performansą, tiksliau ‒ performansas gimsta iš Maigio istorijos ir vystosi tarsi alternatyvi jos versija. Čia Liškevičius taip pat pasitelkia „pop kultūros“, undergroundinio roko potekstes taip išvengdamas perdėm sunkiasvorio rimtumo ir „performindamas“ dviprasmybių, destabilizuotų socio-estetinių prasmių lygmenyje.
Liškevičius Maigio destrukcijos aktą Ermitaže vadina akcija, kuri, galima daryti prielaidą, galėjo duoti impulsų ne tik Lietuvos vaizduojamojo meno pasauliui, bet ir muzikiniam, pavyzdžiui, tuometiniams undergraundiniams judėjimams. Toks požiūris artimas Dessonsui, kuris teigia, kad agresijos ar paveikslo destrukcijos veiksmas įgyja vaizdinę reikšmę. Dvilypumą, kaip minėjau, sukuria paveikslo pavadinimas Danaja. (... )Liškevičiaus teigimu, Maigio akciją ir
jo keistus drakuliškus „potėpius“ ant Rembrandto viešai eksponuojamo nuogo Danajos kūno galima palyginti su italų menininko Lucio Fontanos kūriniais – supjaustytomis drobėmis, o Maigį laikyti Art destructor judėjimo pradininku Lietuvoje, kuris, kaip ironiškai pastebi menininkas, „savo avangardistiniu išsišokimu turėjo keistai atrodyti „tyliojo modernizmo“ kontekste. Liškevičius veda paraleles su Bauhaus postpankinės grupės 1979 m. sukurta daina Bela Lugosi’s Dead ir jos postūmiu gotų judėjimo pradžiai ir kelia hipotezę, jog ir 1985 m. kokiame nors Kauno penkiaaukščio rūsyje galėjo susiburti grupė, savo muzikinį kelią pradėjusi
nuo dainos, inspiruotos įvykio Ermitaže. Galima sakyti, kad Maigio išpuolis interpretuojamas kaip estetinis arba meninis ikonoklazmas. (Žilvinė Gaižutytė. Muziejinis vandalizmas ir jo recepcija Lietuvoje: „Danajos“atvejis. LOGOS 62, 2010 SAUSIS • KOVAS, p. 177-179)
<mediaplayer width='640' height='480' image=''>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/danaja.mp4</mediaplayer>
<mediaplayer width='640' height='480' image=''>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/danaja.mp4</mediaplayer>



15:32, 30 gruodžio 2013 versija

Biografija

Dainius Liškevičius debiutavo kaip skulptūrinių objektų, instaliacijų, performansų menininkas XX a. 10-jo deš. pirmoje pusėje. Iš savo kartos meninink(i)ų Liškevičius išsiskyrė itin plačiu kūrybiniu spektru ir eksperimentine (formos plotmėje) dvasia. Tuo metu jaunojo Lietuvos šiuolaikinio meno atstovai ir atstovės tarsi stengėsi sunaikinti tai, ką galima vadinti „stiliumi“. Nebent „stiliumi“ vadintume stiliaus nebuvimą ir nuolatinę kaitą. Viena aiškiausiai apčiuopiamų Liškevičiaus kūrybos gijų galėtų būti performatyvumas, jungiantis tiek objektinę, instaliacinę, tiek (vėlesnę) video kūrybą su „grynuoju“ performansu. Šis performatyvumas stipriai susijęs su „kasdienybės poetika“ arba kitaip sakant, kasdienės aplinkos įtraukimu į kūrybą. Kartais instaliacija sudėliojama iš kasdienių buitinių daiktų (sakykime, radikaliai transformuojama buto aplinka), kartais performansas sutampa su kasdienybe, kartais pati kasdienybė tampa tam tikru performansu. Dar vienas Liškevičiaus kūrybos lygmuo ‒ „pop kultūros“ antsluoksnis, savotiškai „įpakuojantis“ ir jo (taip pat būdingą visam mūsų XX a. 10-jo deš. naujajam vaizduojamajam menui) „kasdienybės estetiką“. Šis stilizuotas „pop kultūros“ posluoksnis juntamas tiek objektinėje Liškevičiaus kūryboje, tiek ir performansinėje ir dažnai dalyvauja ne tiek „grynosios pop kultūros“ kodų pavidalais, kiek kaip tam tikra pozicija, destabilizuojanti ir „demaskuojanti“ rimtosios (arba labiau rimtosios modernistinės) kultūros diskursą, išryškinanti jo klišes taktika. Pastarajame „pop kultūros“ lygmenyje galima išskirti dar vieną, siauresnį ‒ sąlygiškai sakykime, „rock`n`roll“ ‒ atsišakojimą. Šio lygmens skiriamasis bruožas ‒ kai Liškevičius (dažnai su kuo nors, pvz. Linu Jablonskiu ar kita kompanija) „performina“ elektrinėmis gitaromis. Tai reikėtų suprasti ne tiek grynai „muzikine“ prasme, bet kaip tam tikrą semantinį Liškevičiaus performansų kodą ar performatyvios veiklos, tam tikrų veiksmų, objektų, erdvės vizualaus-prasminio „perskaitymo“ užuominą. Kartu tai irgi netiesioginė užuomina į XX a. 9 deš. antros pusės ‒ 10 deš. pradžios roko kultūros ir neformalaus avangardizmo menuose Lietuvoje klestėjimo amžių. Šia prasme tam tikri neformalios jaunimo muzikos subkultūros (punk, metalo, rocko ir pan.) elementai ir mūsų šiuolaikinio meno užgimimo kontekstai neretai buvo gana stipriai persipynę. Dar vienas Liškevičiaus performansų bruožas, iš dalies įtelpantis į „kasdienybės“ ir „pop kultūros“ kontekstą, tačiau kartu atskiras ‒ savotiškas „biurokratinis kodas“. Jei XX a. 10 deš. pradžios mūsų performansas pasižymėjo savita metaforika, simbolizmu, susietu su ekologija ir/ar (nuogo) kūno, kūniškumo estetika, tai Liškevičiaus, kaip šiek tiek jaunesnę ir kiek vėliau debiutavusią generaciją atstovaujančio menininko, performansuose kūniškumo dimensija labiau socializuojama ir netgi biurokratizuojama. Tiesa, „biurokratizavimą“ reikėtų suprasti specifiškai ir siaurai ‒ kaip Liškevičiaus naudojamą „biurokratinės aprangos“ kodą, t.y. kostiumą, kuris, vienok, gali būti suprantamas ir kaip „valdininko“, ir kaip (sovietinio) „inteligento“ ar net „pop žvaigždės“ simbolis.

Karjera

Danaja

Dainius Liškevičius „Danaja“, 2009 1985 m. Leningrado Ermitaže pilietis Bronius Maigis sieros rūgštimi apliejęs olandų dailininko Rembranto (Rembrandt Harmensz van Rijn) paveikslą „Danaja“. Šis įvykis buvo kriminalizuotas, Maigis atsėdėjo kalėjime už vandalizmo aktą. Liškevičius šį kontraversišką maigio aktą traktuoja kaip radikalų „meninį aktą“, precendentą, kuris menamai galėjo tapti impulsu kokiai nors subkultūrai ar bent jau menininkų grupės veiklos pradžiai. Atrodytų, kalbama apie tai, kas yra menama, apie tai kas galbūt galėjo nutikti, kita vertus alternatyviai suvokiamas Maigio „impulsas“ tampa tikrove būtent Liškevičiaus kūrinyje. Menininkas įpina Maigio istoriją į savo performansą, tiksliau ‒ performansas gimsta iš Maigio istorijos ir vystosi tarsi alternatyvi jos versija. Čia Liškevičius taip pat pasitelkia „pop kultūros“, undergroundinio roko potekstes taip išvengdamas perdėm sunkiasvorio rimtumo ir „performindamas“ dviprasmybių, destabilizuotų socio-estetinių prasmių lygmenyje. Liškevičius Maigio destrukcijos aktą Ermitaže vadina akcija, kuri, galima daryti prielaidą, galėjo duoti impulsų ne tik Lietuvos vaizduojamojo meno pasauliui, bet ir muzikiniam, pavyzdžiui, tuometiniams undergraundiniams judėjimams. Toks požiūris artimas Dessonsui, kuris teigia, kad agresijos ar paveikslo destrukcijos veiksmas įgyja vaizdinę reikšmę. Dvilypumą, kaip minėjau, sukuria paveikslo pavadinimas Danaja. (... )Liškevičiaus teigimu, Maigio akciją ir jo keistus drakuliškus „potėpius“ ant Rembrandto viešai eksponuojamo nuogo Danajos kūno galima palyginti su italų menininko Lucio Fontanos kūriniais – supjaustytomis drobėmis, o Maigį laikyti Art destructor judėjimo pradininku Lietuvoje, kuris, kaip ironiškai pastebi menininkas, „savo avangardistiniu išsišokimu turėjo keistai atrodyti „tyliojo modernizmo“ kontekste. Liškevičius veda paraleles su Bauhaus postpankinės grupės 1979 m. sukurta daina Bela Lugosi’s Dead ir jos postūmiu gotų judėjimo pradžiai ir kelia hipotezę, jog ir 1985 m. kokiame nors Kauno penkiaaukščio rūsyje galėjo susiburti grupė, savo muzikinį kelią pradėjusi nuo dainos, inspiruotos įvykio Ermitaže. Galima sakyti, kad Maigio išpuolis interpretuojamas kaip estetinis arba meninis ikonoklazmas. (Žilvinė Gaižutytė. Muziejinis vandalizmas ir jo recepcija Lietuvoje: „Danajos“atvejis. LOGOS 62, 2010 SAUSIS • KOVAS, p. 177-179)

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/danaja.mp4</mediaplayer>

Festivalis Dimensija 1

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/dainius-liskevicius-linas-jablonskis.mp4</mediaplayer>

It is the firstone it is the last one

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/it-is-the-first-one-it-is-the-last-one.mp4</mediaplayer>

Kliaksas restartas

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/kliaksas-restartas.mp4</mediaplayer>

Konisberg

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/konigsberg.mp4</mediaplayer>

La Caricatura

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/la-caricatura.mp4</mediaplayer>

One minute portrait of George Mačiūnas saying CIAO!

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/one-minute-portrait-of-george-maciunas-saying-ciao.mp4</mediaplayer>

Timer 8 seconds

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/timer-8-seconds.mp4</mediaplayer>

Trisdešimt kartų

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/trisdešimt-kartu.mp4</mediaplayer>

Vejarode

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/vejarode.mp4</mediaplayer>

La Caricatura

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/la-caricatura.mp4</mediaplayer>

Konigsberg

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/Dainius%20Liškevičius/Konigsberg%202009.mp4</mediaplayer>

It is the first one, it is the last one

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/it-is-the-first-one-it-is-the-last-one.mp4</mediaplayer>

Kliaksas Restartas

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/kliaksas-restartas.mp4</mediaplayer>

Trisdešimt kartų

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/trisdešimt-kartu.mp4</mediaplayer>

Timer 8 seconds

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/timer-8-seconds.mp4</mediaplayer>

Vejarodė

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/vejarode.mp4</mediaplayer>

One minute portrait of George Mačiūnas saying CIAO!

<mediaplayer width='640' height='480' image=>http://www.letmefix.lt/media/dainius-liškevičius/one-minute-portrait-of-george-maciunas-saying-ciao.mp4</mediaplayer>